Tuesday, May 14, 2013

Khasiat Buah Kurma

Buah-KurmaKurma atau dikenali sebagai buah tamar adalah sejenis tumbuhan berbuah yang boleh dimakan ketika mentah ataupun sudah masak. Buah kurma mempunyai pelbagai khasiat yang amat baik kepada kesihatan manusia. Berikut merupakan khasiat buah kurma:
  • Memberikan tenaga
  • Buah kurma mudah diproses dan diserap. Ia memberikan tenaga dengan kadar yang pantas dalam tubuh manusia. Kandungan gula yang tinggi berupaya memberikan tenaga dengan pantas oleh tubuh.
  • Menguatkan daya ingatan
    Buah kurma juga berupaya menguatkan memori dan sangat sesuai untuk kanak-kanak. Oleh itu, ia akan memberikan daya ingatan yang lebih baik. Khasiatnya adalah sama seperti kismis yang juga mampu menguatkan daya ingatan manusia.
  • Mempunyai kandungan serat dan potassium
    Kulit kurma mempunyan kandungan serat di mana ia merupakan antara buah yang mempunyai banyak serat. Selain itu, kurma juga mengandungi potassium dan zat galian yang lain di mana potassium tersebut akan membantu menyeimbangkan kandungan air dalam tubuh manusia.
  • Penawar
    Buah kurma juga boleh menyembuhkan atau menjadi penawar racun. “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan”, Diriwayat oleh Aishah r.a.
  • Berkhasiat untuk ibu mengandung dan bersalin
    Ibu mengandung digalakkan untuk memakan buah kurma kerana ia akan memberikan khasiat kepada ibu mengandung untuk terus bertenaga. Melalui malaikat Jibrail, Allah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam Binti Imran agar menggegar pohon kurma sehingga gugur lalu memakannya ketika saat lemah setelah bersalin.


Sumber http://hafizamri.com/khasiat-buah-kurma/

No comments:

Post a Comment