Friday, March 8, 2013

Suluk Sabah Kutuk Penceroboh

Suluk Sabah Kutuk Penceroboh

Suluk Sabah Kutuk Penceroboh




LAHAD DATU  - Etnik Suluk di Sabah mengutuk tindakan kumpulan militan yang menceroboh negara dan berkubu di Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17, kira-kira 130 kilometer dari sini sejak 12 Februari lepas.
Mereka membantah pencerobohan itu sambil melafazkan ikrar taat setia kepada kerajaan persekutuan dan negeri.
Mereka juga berikrar tidak akan membantu penceroboh militan itu yang datang dari selatan Filipina.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, pada sidang akhbar selepas meninjau dan mendengar taklimat Op Daulat, berkata ikrar itu terkandung dalam memorandum yang diserah kepadanya oleh pemimpin Masyarakat Etnik Suluk Sabah, pemimpin Badan Bukan Kerajaan (NGO) Suluk Sabah dan pemimpin akar umbi Suluk Sabah di Tawau, hari ini.
Dalam memorandum yang diserah wakil kumpulan pemimpin itu, Datuk Abdul Rahman Ismail, mereka juga melafazkan taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong dan Yang Dipertua Negeri Sabah serta menjunjung tinggi perlembagaan Malaysia dan perlembagaan Sabah.
Kumpulan itu juga melafazkan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia dan Datuk Seri Musa Aman sebagai Ketua Menteri Sabah.
Etnik Suluk Sabah itu juga merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada kerajaan pimpinan perdana menteri kerana menjaga kebajikan mereka selama ini sehingga taraf hidup mereka semakin meningkat.
Etnik Suluk Sabah itu juga menjelaskan kepada Perdana Menteri bahawa mereka turut terkilan, terkejut dan sedih dengan kejadian pencerobohan militan bersenjata itu.
Mereka menentang sekeras-kerasnya dakwaan dan tuntutan pihak-pihak tertentu bahawa negeri Sabah ini adalah sebahagian negara jiran dan menyokong tindakan kerajaan Malaysia membanteras kumpulan itu.
Mereka turut merakamkan takziah kepada keluarga anggota polis yang terkorban akibat perbuatan penceroboh itu.
Mereka menegaskan keturunan mereka di Sabah dan negara jiran adalah bukan golongan ganas, kecuali golongan kecil yang telah terpesong daripada ajaran Islam.
Mereka turut melahirkan rasa terkilan terhadap kenyataan biadap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua dan pemimpin pembangkang yang mendakwa kejadian pencerobohan itu sebagai sandiwara UMNO.
Sehubungan itu, mereka meminta kerajaan menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal pasti dalang sama ada di dalam mahupun di luar negara yang mencetus, merancang, menaja dan terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam kejadian pencerobohan itu.
Justeru mereka meminta pihak terlibat dibawa ke muka pengadilan.
Mereka juga mahukan kerajaan mengambil tindakan undang-undang terhadap Tian Chua dan pemimpin pembangkang lain yang mempersenda pengorbanan wira-wira tanah air yang mempertahankan kedaulatan negara.
Mereka juga merayu kerajaan dan rakyat menghindarkan sebarang persepsi negatif terhadap etnik Suluk warganegara Malaysia yang cintakan keamanan. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment