Tuesday, December 27, 2011

MATI KERANA MEMAKAI BRA BERDAWAI


Mati kerana pakai bra berdawai

SETIAP manusia pasti mati. Namun penyebab kematian manusia itu caranya berbeza-beza, tempat dan masaya. Ada kematian-kematian yang tak terduga akan penyebabnya.Kadang-kadang hal penyebab kematian itu remeh, tetapi ada juga kematian yang dirancang.

Ini adalah antara kematian yang kadang-kadang tak masuk dek akal :


* Mati kerana pakai bra berdawai.

Pada tahun 1999 lalu, dua wanita di London,  dilaporkan meninggal kerana menggunakan bra berdawai. Bukan bra yang mencekik dua wanita tersebut, tetapi dawai di dalam bra yang bertindak sebagai konduktor pengantar arus elektrik. Dua wanita tersebut mati terbakar kerana disambar petir tepat di dawai di dalam bra-nya. Dada kedua wanita tersebut kelihatant hangus terbakar dan membuat merekamati ditempat kejadian.

* Mati kerana saluran pembuangan air

Pada tahun 2008 lalu, seorang lelaki di Kanada mati setelah berusaha mengambil dompetnya yang dicuri dan termasuk kedalam saluran pembuangan air. Dia menelefon polis sebelum mengambil dompet tersebut di saluran itu tetapi setelah polis sampai di lokasi kejadian, mereka menemukan kepala lelaki tersebut sudah terjsepit di saluran yang, beberapa meter di bawah jalan (salurandi bawah jalan raya). Dia sempat dilarikan ke hospital tetapi tidak dapat diselamatkan.

* Mati kerana deodoran

Pada tahun 1998, seorang remaja berusia 16 tahun, meninggal keraa serangan jantung setelah terhidu wap deodoran (deodoran spray) terlalu banyak. Dia yang sangat mementingkan kebersihan diri dan ingin selalu segar, jadi dia meyembur seluruh tubuhnya dengan deodoran sebanyak dua kali  sehari.

Dia tidak pernah berfikir tindakkannya itu mengundang bahaya. Hasil bedah siasat menemukan bahawa ada 10 kali ganadat jumlah butana dan propana yang mematikan di aliran darahnya. Bukti mengatakan remaja itu sering menggunakan deodoran di tempat yang sempit. Produk seperti itu di syorkan untuk digunakan di tempat lapang dan tidak ditempat yang sempit.

sumber : tribunnews.com

Read more: http://www.borakkosong.com/2011/01/mati-kerana-pakai-bra-berdawai.html#ixzz1hlOAp2VW