Tuesday, December 27, 2011

Persahabatan Antara Gadis Kecil dan Harimau (3 Photos)


Kita semua tahu bahawa  kucing raksasa yang satu ini, karena selain pola bulu bergarisnya Harimau juga dikenal sebagai penguasa rimba. Namun siapa yang menyangka bahwa haiwan buas ini juga mempunyai sifat yang lembut.

Hal ini dibuktikan oleh Fotografer Dyrk Daniels (47), yang menangkap momen luar biasa ketika seekor harimau Bengal memperlihatkan hubungan yang khusus dengan seekor gadis cilik di Cougar Mountain Zoo, Issaquah, Washington.





Melihat hal tersebut, Daniels dengan segera menyiapkan kameranya dan berharap si Harimau menyeringai si gadis kecil dan menghantukkan kaca pemisah. Namun luar biasanya si harimau hanya tunduk, merentangkan kakinya dan mengusapkan pipinya di tempat di mana wajah gadis itu berada. " Saya melihat bahawa Taj tertarik pada gadis itu dan kemudian berjalan menuju ke arahnya. Saya fikir pasti sang harimau akan menakutkan gadis kecil itu, namun aku hampir tak percaya ketika Taj mendekatinya, menundukkan kepalanya dan kemudian meletakkan kaki kanannya yang besar, tepat pada tangan kiri gadis kecil itu. " Tutur ayah dua anak ini.


“Itu adalah momen yang luar biasa. Taj kemudian menurunkan kaki kanannya, mengusap pipi budak di  kaca, di mana wajah gadis kecil itu berada.” tambahnya.

Lebih mengagumkan lagi, gadis kecil itu ternyata begitu bersemangat dan mulai bertepuk tangan, seperti telah lama bersahabat dengan kucing buas tersebut. Sungguh merupakan suatu persahabatan unik.

“Aku belum pernah melihat kelembutan seperti ini dari seekor pemangsa besar seperti Harimau,”ujar Daniels.
  
http://www.fashingnet.com/2011/11/uniknya-persahabatan-seekor-harimau-dan.html