Friday, July 5, 2013

Telinga Berdesing

Naahh ! akhirnya dpt juga ku menemui jawapan mengapa sejak 5 hari yg lalu telinga ku ni berdengung berdesing macam gasing daa ~
SubhanALLAH... rupanya ada banyak sebab kenapa telinga kita ni berdesing. Antaranya macam yang di sebut dalam hadis kat bawah ni.

Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa berdesing telinganya hendaklah ia mengingatiku dan berselawatlah kepadaku. Selepas itu hendaklah ia berzikir dengan zikir "Dzakarallahu Man Dzakarni Bi Khair". (Riwayat Ibnu Sunni)

Dalam kitab Al 'Azizi 'Ala Jami'ish Shaghir pun ada sebut tentang hadis ni. Rupanya baginda nak supaya kita sentiasa mengingatinya dengan berselawat kemudian berdoa Dzakarallahu man dzakarni bi khair yang bermaksud Allah mengingatkan orang yang mengingati ku dengan kebaikan.

Namun ada pulak yang berpendapat bahawa telinga berdesing disebabkan gugurnya daun yang melambangkan roh manusia di Luh Mahfuz. Telinga kita akan berdesing apabila ada daun yang gugur, tandanya ada orang meninggal dan daun yang gugur tu terlanggar daun kita. Pernah jugak terdengar kawan cerita yang ustaz dia dok cerita pasal ni. Tapi... Err... Betul ke?

Imam Al-Manawi pulak kata, "Sesungguhnya telinga itu berdengung ketika datang berita baik ke roh, iaitu Rasulullah SAW telah menyebut nama orang tersebut dengan kebaikan pada al malail 'ala (kumpulan tertinggi) di alam roh".

Selain itu, ada juga yang berpendapat bahawa syaitan sedang membisikkan perkara yang buruk di telinga kita. Ada pulak yang kata itu adalah sixth sense. Tak ketinggalan, ada juga yang mengemukakan beberapa firasat soal isu telinga berdesing ni. Dari segi pula perubatan, benda ni digelar tinnitus ..

Kesimpulannya perbanyakkanlah salawat keatas junjungan kita Baginda S.A.W tanpa mengira waktu dan tempat kerana setiap yang berjaku ada hikmahnya InshaAllah semoga apa yang baik dapat kita amalkan .