Monday, February 21, 2011

Gejala Menopaus

Suami, anak dan ahli keluarga perlu faham perubahan dialami wanita di ambang menopaus, termasuk emosi yang kadangkala tidak menentu kerana ia di luar kawalan yang berlaku akibat perubahan hormon.

Walaupun wanita hanya dikatakan mengalami menopaus apabila haidnya berhenti selama sekurang-kurangnya 6 bulan (biasanya pada umur 50 atau 51 tahun), perubahan ini boleh berlaku beberapa tahun sebelum itu secara perlahan-lahan dan berperingkat.


Janganlah ada sesiapa yang menyindir dengan kata-kata 'dah nak menopauslah tu' kepada mana-mana wanita kerana ia bagai belati yang menusuk perasaan. Menopaus bermakna berakhirnya zaman kesuburan wanita. Ovari tidak lagi mengeluarkan telur dan berhenti menghasilkan hormon estrogen.

Walaupun secara puratanya kitaran haid terhenti pada umur 50 atau 51 tahun, kajian menunjukkan 1% wanita menopaus awal iaitu sebelum 40 tahun. Bahkan ada juga yang lebih malang apabila putus haid ketika berumur 25 tahun!



Dapatkan produk kesihatan TERBAIK di Kedai SihatSelalu <-- Klik!


Punca Menopaus Awal

Antara punca yang boleh menyebabkan menopaus awal ialah pembedahan pembuangan ovari (akibat masalah kesihatan), ovari gagal berfungsi dan menerima rawatan kemo atau radioterapi (untuk rawatan kanser).

Jadi berhati-hati mengeluarkan kata-kata kerana sindiran berkenaan tidak hanya melukakan perasaan wanita veteran, malah turut dirasai golongan muda terutama yang ada masalah sama.

Perubahan

Penurunan paras hormon estrogen ketika menopaus memberi kesan menyeluruh pada wanita iaitu daripada rambut hingga hujung kaki kerana ia membabitkan perubahan pada otak, rambut, mata, gigi, jantung, tulang, payu dara, kulit dan vagina.=

Antara perubahan yang dialami wanita ialah :

Simptom Vasomotor

* Serangan kepanasan (dari dada ke atas). Dianggarkan 20 hingga 40% mengalami masalah kepanasan yang teruk
* Banyak berpeluh pada waktu malam
* Berasa resah
* Sukar tidur
* Sakit kepala
* Dada berdebar-debar

Kajian menunjukkan jika lebih kerap mengalami gejala ini, maka risiko untuk mendapat penyakit Alzheimer (nyanyuk) lebih tinggi. Justeru, ia tidak boleh dibiarkan dan wanita perlu mendapat rawatan sewajarnya.

Perubahan Psikologi

* Kelesuan yang tidak normal
* Mudah menangis
* Terasa dirinya tidak lagi disayangi
* Perasaan mudah terganggu
* Resah
* Sentiasa berasa takut

Kulit hilang seri — akibat peredaran darah yang semakin perlahan. Kulit nampak kusam, menjadi kering, nipis, tahap kolagen menurun dan menyebabkan kulit hilang keanjalan.

Rambut — Mengalami keguguran rambut di kepala, sebaliknya tumbuh bulu di bahagian lain seperti muka.

Mata — Pandangan menjadi kabur atau terganggu.

Gigi — Mudah tertanggal

Buah dada — mengendur dan ‘jatuh’

Vagina — pendarahan (haid) yang tidak teratur, vagina kering, tisu faraj menjadi nipis dan ramai mengalami jangkitan. Gejala ini menyebabkan wanita tidak lagi berkeinginan untuk mengadakan hubungan seks. Malangnya, suami tidak faham dan berdasarkan statistik Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan pasangan yang berumur 50 tahun mencatat kadar perceraian paling tinggi.

Masalah pundi kencing — Otot pundi kencing hilang keanjalan dan mengecut. Ini menyebabkan ia jatuh menghimpit vagina dan kadang kala terkeluar dari vagina.

Osteoporosis — Wanita kehilangan 20% jisim tulang dalam masa lima hingga tujuh tahun selepas menopaus.

Serangan jantung — Risiko serangan jantung sama seperti lelaki dan kematian akibat serangan jantung adalah 10 kali lebih tinggi berbanding kanser payu dara.

Otak — Tumpuan menjadi lemah, mudah lupa atau hilang ingatan yang boleh menjurus kepada Alzheimer

Usus — risiko mendapat kanser usus juga meningkat

Tahap gangguan gejala berbeza antara individu mengikut daya ketahanan masing-masing. Namun, gangguan akibat menopaus tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana satu pertiga hidup wanita adalah selepas menopaus.

Ini sebabnya sokongan keluarga, terutama suami, penting supaya wanita dapat menjalani kehidupan sebaik mungkin.

Kaedah Mengatasi Gejala Menopaus

Banyak kaedah boleh digunakan untuk mengatasi gejala ini seperti:

* Mengekalkan diet seimbang dengan mengurangkan garam dan lemak
* Bersenam
* Mengelak pengambilan terlalu banyak kafein dan alkohol
* Mendapat tidur yang cukup
* Mengekalkan berat badan seimbang
* Berhenti merokok (perokok wanita akan menopaus 2 tahun lebih cepat berbanding wanita tidak merokok)
* Mengambil pil kalsium dan vitamin D untuk kesihatan tulang
* Mendapatkan pemeriksaan kesihatan (contohnya mamogram, pap-smear, ujian tekanan dan tulang) secara berkala.
* Belajar menangani tekanan dan mengambil sikap positif terhadap kehidupan

Selain itu, wanita boleh menjalani rawatan penggantian hormon (HRT) atau mengambil produk yang terbukti secara klinikal mampu menangani gejala vasomotor seperti herba kohosh hitam.

Ekstrak herba ini tidak mengandungi hormon, selamat digunakan dan berkesan. Malah, ia diperakui pakar perubatan sejak berpuluh tahun lalu.


Lagi info tentang MENOPAUS di SINI.

No comments:

Post a Comment