Friday, February 25, 2011

Hati Puas Jodoh Setia

KUALA LUMPUR: Bagi lelaki dikenali sebagai Amin, 35, yang baru tujuh bulan berkahwin dengan gadis Maghribi menerusi bantuan Mohd Fairudz, dia bersyukur dipertemukan jodoh dengan gadis negara berkenaan.
“Sebelum ini saya dua kali tidak jadi kahwin dengan tunang saya. Selepas membaca hidup Mohd Fairudz dan berkenalan dengannya, saya cuba ikut jejak langkahnya.

“Syukur... semua berjalan lancar. Tiada budaya ‘dating’ tanpa muhrim dan mengeluarkan belanja besar untuk mendapatkan apa yang saya mahu (berkahwin),” katanya.
Menurut Amin, dia pada mulanya bimbang tidak diterima ibu bapa isterinya tetapi selepas menunjukkan kesungguhan dan kemampuan untuk menjaga anak mereka, dia diterima sebagai menantu.

“Seperti diberitahu Mohd Fairudz, gadis Maghribi di kawasan pinggir bandar taat kepada perintah ibu bapa. Apabila saya berkenan dengan seorang gadis yang diperkenalkan Mohd Fairudz, saya jumpa orang tuanya.

“Saya menunjukkan kesungguhan dan kemampuan untuk menjadikan anak mereka sebagai isteri, dan mereka setuju,” katanya.

Amin berkata, untuk menjaga isterinya juga mudah kerana mereka taat kepada suami dan tidak ligat kerana mereka bukan jenis sosial.

“Isteri saya gembira berada di Malaysia. Serba serbi ada menyebabkan dia selesa. Tinggal lagi saya perlu menjaganya dengan baik,” katanya.
Bagi seorang lagi lelaki yang turut mengahwini gadis Maghribi dengan bantuan Mohd Fairudz, dia sememangnya mengimpikan perkahwinan campur.

Mahu dikenali sebagai Rahmat, 30, dia baru lima bulan bergelar suami kepada seorang gadis negara itu.

“Memanglah (gadis Maghribi) sedap mata memandang, tetapi saya memang bercita-cita mahu kahwin dengan orang luar. Memanglah perkahwinan saya umpama kahwin zaman dulu — bercinta selepas kahwin — tetapi ia pengalaman yang sangat menyeronokkan.

“Memandangkan gadis Maghribi sangat setia dan taat kepada suami, tiada masalah untuk saya hidup bersamanya,” katanya.

Dalam pada itu, seorang wanita Maghribi yang bergelar isteri kepada penduduk negara ini mengakui tertarik dengan jejaka Malaysia selepas melihat kehidupan berumah tangga Mohd Fairudz dan isterinya.

“Ikutkan, memang susah untuk orang Arab kahwin dengan orang luar, tetapi selepas melihat kehidupan berumah tangga rakan saya dengan jejaka Malaysia, saya tertarik kerana mereka (jejaka Malaysia) baik.

“Alhamdulillah, saya mendapat jodoh orang Malaysia dengan bantuan Mohd Fairudz. Selepas lapan bulan kahwin saya tiada masalah dengan suami... makanan sangat bagus, sedap dan banyak pilihan di Malaysia,” katanya.

Beliau mengakui disebabkan pegangan agama yang masih kuat di kalangan ibu, ayah dan keluarganya di Maghribi, segala urusan untuk berumah tangga dan menjadi isteri terbaik untuk suami mudah dilaksanakan.

“Kami tiada budaya ‘dating’ dan sangat patuh dengan ibu bapa. Apa disuruh oleh ibu dan ayah, itu yang kami buat.

“Perkahwinan saya dengan orang Malaysia juga atas persetujuan mereka dan saya yakin beroleh bahagia kerana ibu dan ayah lebih tahu apa yang terbaik untuk saya.

“Suami pula cukup serba serbi dan mampu menjaga saya dengan baik,” katanya.

No comments:

Post a Comment