Monday, February 21, 2011

Sistem Saraf Kawal Tindakbalas Jantung

Ketika berehat, jantung berdenyut sebanyak 70 hingga 80 kali seminit. Kadar denyutan jantung meningkat ketika seseorang bersenam dan tahap kenaikan denyutan bergantung kepada kecergasan senaman.

Ketika tidur pula, kadar denyutan jantung menurun. Bagaimanapun, rentak jantung sentiasa sama dan hanya kadar denyutannya berubah-ubah.


Perubahan kadar denyutan jantung yang normal adalah disebabkan perubahan keperluan tubuh seseorang. Jantung yang berfungsi sebagai pam perlu menampung keperluan tubuh badan yang berubah-ubah.




Dapatkan produk kesihatan TERBAIK di Kedai SihatSelalu <-- Klik!



Ini dilakukan dengan meningkatkan kadar pengecutan (kontraksi) jantung dan juga denyutan jantung. Sistem tindak balas ini dikawal oleh sistem saraf.


Apabila jantung berdenyut terlalu perlahan dan pada kadar yang tidak memadai dengan keperluan tubuh, gejala (simptom) akan berlaku. Sebaliknya, denyutan jantung yang terlalu laju juga akan menimbulkan masalah.


Ruang bilik jantung memerlukan masa tertentu untuk ia dipenuhi dengan darah di setiap lingkaran denyutan jantung.


Apabila kadar denyutan terlalu laju, darah tidak dapat mengalir ke dalam ruang bilik jantung dengan sempurna, dan seterusnya keperluan tubuh tidak dapat dipenuhi.


Jika jantung berdenyut terlalu cepat atau lambat, ia akan mengganggu bekalan darah ke organ. Jika tidak cukup darah dipam ke organ dalam badan, ia boleh menyebabkan banyak masalah, antaranya letih, sesak nafas, keliru dan kadangkala pitam.


Denyutan Jantung Yang Teratur


Setiap jantung mempunyai empat bilik. Dua bilik di atas dan dua bilik di bawah. Bilik atas dipanggil atria kiri dan kanan. Manakala bilik bawah dipanggil ventrikal kiri dan kanan.


Darah yang kembali semula ke jantung akan mengalir ke dalam bilik jantung atas pada sebelah kanan, seterusnya mengalir ke bilik jantung kanan di sebelah bawah.


Denyutan jantung akan mengepam darah ke paru-paru daripada bilik jantung kanan di bawah. Pengaliran darah berlaku secara sehala kerana adanya injap jantung di antara bilik atas dan bawah, selain injap jantung di antara bilik bawah dan pembuluh darah ke paru-paru.


Darah yang kembali dari paru-paru mengandungi oksigen dan masuk ke bilik jantung sebelah atas kiri jantung. Dari sini, pengecutan bilik atas ini akan mengepam darah masuk ke dalam bilik bawah kiri jantung.


Sistem Elektrik Jantung


Pengecutan jantung yang tersusun terhasil daripada cara sistem elektrik jantung disusun. Sistem elektrik jantung mengawal aktiviti bilik yang mengepam darah.


Denyutan jantung yang normal bermula daripada nodus sinus (penjana nadi) yang terletak di atria atau bilik atas kanan. Perentak jantung semula jadi ini akan menghasilkan impuls elektrik yang mengalir melalui sistem konduksi yang membabitkan serat otot.


Impuls elektrik ini akan mengalir mengisi keseluruhan bilik atas (atria) kanan dan kiri. Apabila impuls ini sampai ke atria, kedua-dua bilik akan mengalami pengecutan dan menolak darah memasuki ventrikal (bilik bawah).


Seterusnya, gelombang elektrik ini akan sampai ke satu bahagian yang terletak di antara bilik atas dan bilik bawah jantung. Sistem ini akan menentukan supaya jantung boleh berdenyut dengan teratur.


Dalam beberapa detik saja, impuls ini akan tiba ke ventrikal pula dan memberi rangsangan supaya bilik bawah mengalami pengecutan, seterusnya mengepam darah ke seluruh anggota badan.


Penyakit Rentak Jantung


Penyakit rentak jantung boleh dibahagikan secara mudah kepada dua, iaitu masalah denyutan jantung terlalu perlahan atau laju.


Gejala Penyakit Rentak Jantung


Gejala yang sering dibawa kepada perhatian doktor adalah :


* Keadaan berdebar-debar. Perasaan berdebar-debar ini boleh disebabkan oleh degupan jantung yang kuat dan perlahan. Ia mungkin dirasai juga apabila denyutan jantung adalah laju dan adakalanya perasaan ini berlaku dengan denyutan rentak jantung yang tidak sempurna.


* Pening yang boleh berlaku diikuti rasa loya. Ada kalanya boleh membawa kepada pitam. Ini berlaku apabila denyutan jantung yang tidak sempurna menyebabkan keperluan sistem otak dan saraf tidak tercapai.


Apabila keadaan ini teruk, seseorang itu akan pitam atau hilang sedar dan terus jatuh. Ini kadangkala memulihkan pengaliran darah ke otak kerana keadaan terlantar akan menghilangkan kesan graviti ke atas kolum darah.


Darah akan lebih senang mengalir semula ke bilik jantung dan seterusnya dipamkan ke bahagian otak. Seseorang yang pitam tidak harus ditinggikan kepalanya kerana ini akan menyebabkan pengaliran darah ke otak tergendala.


* Tanda-tanda lemah jantung ialah semput apabila melakukan kerja, semput apabila terlantar dan tidur memerlukan bantal yang tinggi, kaki yang bengkak dan sakit bahagian ulu hati.




Lagi info tentang JANTUNG di SINI.

No comments:

Post a Comment