Monday, February 21, 2011

IVF Harapan Baru Pasangan Mandul

Rasa sedih, rendah diri dan tertekan sering membelenggu pasangan yang masih belum mempunyai anak walaupun sudah lama mendirikan rumah tangga. Masalah ini lebih sarat bersarang dalam jiwa wanita lantaran ia sering dijadikan alasan suami mencari orang baru.


Suami pula janganlah cepat menyalahkan isteri sebelum anda berdua menjalani pemeriksaan kesuburan; walaupun ramai lelaki agak berat hati untuk diperiksa — bimbang masalah itu berpunca daripada mereka.

Isu anak tidak seharusnya menjadi punca rasa rendah diri, tertekan atau keretakan rumah tangga kerana perkembangan teknologi perubatan kini mampu membantu anda mengatasi masalah ini.



Dapatkan produk kesihatan TERBAIK di Kedai SihatSelalu <-- Klik!


Persenyawaan In-Vitro

Antaranya ialah Teknologi Reproduktif Bantuan (ART) iaitu kaedah alternatif yang boleh membantu pasangan mendapatkan zuriat. Teknik ART yang paling popular ialah persenyawaan in-vitro (IVF, iaitu persenyawaan luar rahim).

Desakan naluri untuk memiliki anak sendiri jugalah menyebabkan ada sesetengah pasangan sanggup membeli telur wanita lain untuk disenyawakan secara IVF sebelum dimasukkan ke dalam rahim isteri walaupun terpaksa membayar harga yang mahal.

Perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana negara kita mempunyai pelbagai teknologi perubatan terkini yang mampu membantu pasangan mendapatkan anak sendiri dan lebih penting ia sah di sisi agama.

Pasangan yang ingin mempunyai anak hendaklah membuat perancangan rapi dan menjalani rawatan sewajarnya terutama bagi mereka yang berkahwin lewat.

Masalah anak bukan hanya terletak pada perempuan. Ada ramai lelaki yang tidak mempunyai sperma langsung dalam air mani mereka. Bagaimanapun, perkara ini masih boleh dibantu dengan menjalani biopsi testikular iaitu pengambilan sperma dari buah zakar kerana ada kes sperma terhalang di sini.

Sperma yang diambil dari buah zakar boleh menghasilkan anak yang sihat dan sempurna. Masalahnya, kebanyakan lelaki takut sakit dan ini menyebabkan ramai tidak mahu bekerjasama sedangkan wanita sanggup dibedah demi mendapatkan anak.

Syarat-syarat IVF

Pendermaan ovum hanya dibenarkan di kalangan pasangan bukan Islam (pasangan berkenaan mesti disahkan tidak ada benih langsung dan harus menjalani sesi kaunseling). Teknik IVF yang dibenarkan bagi pasangan Islam mestilah menggunakan sperma suami dan ovum (telur) isteri sebagaimana yang termaktub dalam undang-undang Islam.

Pun begitu, bagi pasangan yang ingin menjalankan IVF juga tertakluk pada syarat tertentu seperti bilangan sperma suami terlalu sedikit (kurang 15 juta/ml), saluran tiub fallopia isteri tersumbat, ketidaksuburan yang tidak dapat dikesan (pada suami dan isteri), tiada anak selepas tiga hingga lima tahun berkahwin, isteri atau suami menghidap barah dan jalani rawatan kemoterapi serta rumah tangga bahagia.

Wanita juga perlu menjalani beberapa pemeriksaan dan jika didapati menghadapi masalah kualiti telur dan telur mempunyai kerak tebal dipanggil zona pellucida, maka teknik pengeraman bantuan (assisted hatching) akan digunakan bagi mengeluarkan kerak ini sebelum telur dimasukkan ke dalam uterus.

Bagi pasangan yang mempunyai simpanan embrio dalam bank embrio tetapi sudah bercerai, suami atau isteri meninggal juga wajib memaklumkan pusat kesuburan untuk embrio berkenaan dimusnahkan kerana mengandung selepas bercerai atau kematian pasangan adalah melanggar etika. Bahkan embrio pasangan Muslim juga tidak boleh didermakan atau dipindahmilik.

Pre-Implantation Genetic Diagnosis (PGD)

Saintis telah memperkenalkan teknologi IVF terkini yang dipanggil Pre-Implantation Genetic Diagnosis (PGD), iaitu teknik yang membolehkan analisis genetik dilakukan ke atas sel embrio sebelum dipindahkan ke dalam uterus wanita. Tujuannya untuk membuat penyaringan kecacatan kromosom ke atas wanita yang menghidapi penyakit keturunan, memilih embrio yang normal dan mengelakkan penyakit genetik seperti Sindrom Down, Patau, Edward atau Klinefelter.

Kaedah PGD lebih cepat dan selamat yang membolehkan proses pemeriksaan sel embrio dilakukan menggunakan pancaran laser bagi menggantikan penggunaan asid Tyroid dalam teknik IVF.

Bagaimana IVF dan PGD Dilakukan?

Secara ringkasnya, IVF bermakna persenyawaan telur (yang diambil daripada isteri) dan sperma dilakukan di dalam makmal membentuk embrio. Embrio ini kemudiannya akan disuntik masuk ke dalam rahim isteri untuk membesar sebagai janin.

Peratusan kejayaan mendapat anak melalui kaedah IVF adalah lebih tinggi berbanding hubungan kelamin terancang atau IUI. Pasangan melebihi umur 35 tahun lazimnya disaran menjalani rawatan IVF kerana wanita kehilangan beribu-ribu biji telur secara mendadak setiap bulan.

Pakar akan mengambil 8 hingga 20 biji telur (atau sebanyak mungkin telur yang dihasilkan ovari dalam bulan berkenaan dengan bantuan hormon) untuk disenyawakan. Lebih banyak telur, kemungkinan untuk ada simpanan embrio bagi kegunaan di masa depan lebih tinggi. Ini dapat menjimatkan kos kerana tidak perlu melalui proses IVF lagi.

Untuk proses PGD, pakar akan mengambil satu sel daripada embrio dipanggil blastomere untuk dianalisa. Ada beberapa faktor yang menyukarkan proses PGD tetapi masalah utama biasanya membabitkan lapisan kulit embrio yang terlalu tebal untuk pakar embrio mengambil sel blastomere berkenaan.

Biasanya, dinding embrio yang mempunyai enam atau lapan sel dinipiskan (secara melarutkan) menggunakan larutan asid Tyroid. Dalam teknik PGD, ia digantikan dengan cahaya laser. Penggunaan cahaya laser kurang risiko berbanding asid Tyroid kerana embrio tidak terdedah terlalu lama dalam persekitaran berasid yang boleh menjejaskan kualiti embrio. Malah, proses pengambilan sel blastomere juga dianggarkan 80% lebih cepat berbanding penggunaan asid.

Embrio akan dipegang menggunakan pipet khas dan diperiksa menggunakan micromanipulator. Lapisan zona pellucida (kulit luar embrio) yang sudah dinipiskan akan ditebuk dengan pipet khas dan satu sel diambil untuk pemeriksaan mikroskopik atau biopsi. Pengambilan sel ini tidak merosakkan embrio. Embrio kemudiannya akan dicuci dan dimasukkan segera ke dalam inkubator. Melalui sel blastomere inilah pakar embrio boleh menentukan embrio berkenaan benar-benar berkualiti dan mempunyai kromosom yang normal.

Malah, melalui biopsi ini juga pakar boleh memilih jantina anak serta mengenal pasti sebarang ketidaknormalan genetik (untuk mengelakkan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai penyakit genetik atau keturunan). Proses yang sama akan diulang kepada beberapa embrio lain.

Selepas keputusan diperolehi (dalam tempoh empat hingga enam jam), embrio yang paling sihat akan dipilih dan disuntik ke dalam uterus ibu untuk perkembangan janin seterusnya. Embrio lain akan disimpan sehinggalah ia diperlukan kelak.

Bagaimanapun, tidak semua negara bersetuju menggunakan teknik ini, malah Australia contohnya mengenakan syarat ketat kepada pasangan kerana ada sesetengah saintis berpendapat kaedah ini melanggar etika perubatan lantaran pakar embrio boleh memilih jantina anak sedangkan ia jelas bertentangan dengan pegangan semua agama.

Oleh kerana prosesnya yang rumit, maka kos untuk menjalankan PGD jauh lebih mahal berbanding kaedah IVF konvensional yang menelan belanja sekitar RM10,000 hingga RM15,000. Justeru PGD hanya disyorkan kepada pesakit yang mempunyai masalah genetik saja.

Biar apapun alasannya, pasangan yang tidak mempunyai anak kini mempunyai pilihan yang lebih baik untuk menyambung zuriat dan menceriakan kehidupan mereka. Soalnya, pasangan haruslah bersedia bekerjasama dan paling penting, biarlah kaedah yang diambil berpadanan dengan kehendak agama.

Jalani ujian kesuburan apabila :

** Masih tidak dapat anak selepas setahun berkahwin bagi pasangan berumur di bawah 35 tahun.

** Isteri masih tidak mengandung selepas enam bulan berkahwin (pasangan melebihi 35 tahun).

** Lelaki berpoligami tetapi tiada anak dengan isteri kedua.

Lagi info tentang IVF di SINI.

1 comment:

  1. 10 tahun berkahwin tapi tidak mempunyai anak.. Bolehkah anda menggambarkan perasaan saya sekarang ini?? Mungkin anda faham atau tahu perasaan saya tetapi.. tidak.. anda sebenarnya tidak tahu macamana perasaan saya sekarang ini.. Saya sendiri pun tak tahu nak fikirkan macamana. Buntu fikiran ini memikirkan banyak benda. Keinginan untuk menimang cahaya mata amat besar dalam diri ini. Tetapi apakan daya tuhan tak mengizin kan. Kadang2 saya terpikir tuhan sungguh tak adil.. tidak memberi saya peluang untuk merasai perasaan seorang Ibu yang sebenarnya..

    ReplyDelete