Monday, February 21, 2011

Gigi Rongak Akibat Rhinitis


oleh Hafizah Iszahanid

Ramai ibu bapa yang sering tertanya mengapakah gigi si kecil mula mereput dan rongak biarpun kerap memberus gigi? Jawapannya, ia tiada kaitan dengan tabiat menggosok gigi, sebaliknya berkait rapat dengan gejala rhinitis atau alahan seakan resdung yang dialaminya.


Namun, timbul persoalan lain - anak anda cuma berusia 3 tahun dan bukankah alahan sebegitu adalah masalah orang dewasa? Malah, gejala rhinitis atau radang lapisan hidung bukanlah asing bagi si kecil malah boleh dialami bayi seawal 6 bulan.


Gejala rhinitis adalah masalah radang pada laluan pernafasan yang lazimnya dikaitkan dengan hingus selain kegatalan hidung dan mata. Ia sangat biasa dialami kita tetapi tidak begitu dipedulikan kerana tahap ketahanan badan individu yang berbeza.

Bagi individu yang memiliki ketahanan tubuh yang tinggi, gejala rhinitis tidak mendatangkan sebarang masalah. Namun, sesetengah orang terganggu dengan gejala rhinitis menyebabkan fungsi hidung terganggu.



Dapatkan produk kesihatan TERBAIK di Kedai SihatSelalu <-- Klik!


Bernafas Melalui Mulut

Di kalangan kanak-kanak pula, apabila hidung tersumbat, mereka akan bernafas melalui mulut. Ia menyebabkan air liur yang mengandungi enzim menjadi kering. Justeru, kuman dengan mudahnya membiak dalam mulut dan menyebabkan gigi mereput.

Lama-kelamaan gigi mula rongak. Keadaan ini tidak dapat diatasi walaupun kanak-kanak itu kerap menggosok gigi.


Gejala rhinitis di kalangan kanak-kanak mudah dikesan. Kanak-kanak yang mengalaminya akan kerap demam dan menggaru hidungnya. Malah, hidungnya kerap tersumbat, berhingus, bersin dan jika tidur pada waktu malam dia kerap berdengkur.

Tidur Tidak Nyenyak

Kanak-kanak yang mengalami gejala rhinitis juga selalunya gagal tidur dengan nyenyak dan letih keesokan harinya. Justeru, langkah untuk mengelak gejala rhinitis bermula dengan memastikan anak anda tidur di atas katil.


Tidur di atas lantai menyebabkan anak-anak mudah terhidu habuk. Malah, pastikan pendingin hawa tidak dipasang dan elakkan juga mengambil makanan ringan. Pada masa sama, pastikan anak-anak mematuhi jadual pengambilan ubat-ubatan.

Ibu bapa juga diingatkan agar tidak memandang remeh masalah rhinitis kerana tanpa rawatan, alahan rhinitis mungkin boleh menjadi masalah yang lebih teruk seperti sinusitis, ketumbuhan atau polip dalam rongga hidung selain sakit kepala di bahagian depan serta muka.


Faktor Risiko

Keturunan
Alahan cenderung diwarisi daripada keluarga. Seperti juga lelah dan ekzema, gejala rhinitis juga diwarisi daripada keluarga.

Persekitaran
Ada kala gejala rhinitis berlaku sebagai respon kepada persekitaran. Terdedah kepada alergen (pencetus alahan) seperti debunga atau habuk tidak kiralah di dalam atau di luar rumah menyebabkan mereka mudah diserang gejala rhinitis.

Menyusu badan
Penyusuan eksklusif untuk 4 bulan pertama kehidupan bayi dipercayai mengurangkan risiko alahan.


Rawatan

* Menjauhkan alahan atau sumber alahan
* Pemberian ubat-ubatan
* Pengambilan air yang cukup selain mengehadkan penggunaan pendingin hawa. Ini kerana suhu yang sejuk dan kering juga menyebabkan hidung juga kekeringan.


Lagi info tentang GIGI RONGAK di sini.

No comments:

Post a Comment