Monday, February 21, 2011

Gigi Kuning


Gigi kuning, warna gigi yang begitu dihindari semua orang. Mengapa? Kerana gigi dengan warna kuning dianggap sebagai gigi yang tidak bersih, penuh dengan kotoran dan plak. Sementara gigi dengan warna putih cemerlang menjadi idaman setiap orang.


Jadi tidak hairan jika semua orang berlumba-lumba berkunjung ke klinik gigi untuk memutihkan gigi. Padahal jika diteliti sebenarnya warna gigi diciptakan tidak dengan warna yang betul-betul putih, tetapi dengan warna yang agak sedikit kuning. Lalu, mengapa gigi berwarna kuning?

Berikut beberapa faktor yang mempengaruhi warna kuning gigi anda :



Dapatkan produk kesihatan TERBAIK di Kedai SihatSelalu <-- Klik!


1. Semulajadi

Sesetengah orang memang secara semulajadi dikurniakan dengan gigi berwarna kuning. Hal ini bukanlah merupakan satu bentuk kelainan atau kecacatan karena tidak semua daripada kita cukup beruntung untuk memiliki gigi putih secara semulajadi.

Sebenarnya sebahagian besar daripada permukaan luar gigi (enamel) manusia berwarna putih. Namun, lapisan di bawahnya yang disebut dentin secara semulajadi berwarna kuning. Dalam beberapa keadaan, lapisan enamel yang tidak mengalami mineralisasi secara baik menyebabkannya menjadi kurang jelas. Hal ini membuat warna dentin yang kuning lebih jelas sehingga nampaklah gigi tersebut berwarna kuning, dan anda tidak dapat mengubah warna gigi ini, kecuali jika anda menggunakan kaedah pemutihan gigi.

2. Penuaan

Anda harus menerima kenyataan bahwa kuningnya gigi anda adalah sebahagian daripada fenomena penuaan.

Namun sebaiknya anda hati-hati dalam menjaga kebersihan. Selama jangka waktu tertentu agen stain (bahan yang melekat pada permukaan gigi) dapat menimbulkan warna kuning pada gigi anda. Semakin banyak agen stain yang melekat pada permukaan enamel gigi anda, maka akan menutupi warna putih enamel gigi dan akhirnya warna kuning gigi akan terlihat.

3. Kebersihan Gigi dan Mulut

Kebersihan gigi dan mulut yang teruk adalah penyebab utama gigi yang berwarna kuning. Anda dapat mengatakan 'gigi kuning dapat menyebabkan pelbagai macam masalah; tetapi kebersihan gigi dan mulut yang teruk selalu menyebabkan gigi berwarna kuning.

4. Kebiasaan Makan

Makanan dan minuman yang kita makan dapat menyebabkan terjadinya perubahan warna pada gigi. Makanan seperti teh, kopi, dan soda mempunyai kesan 'mewarnai' gigi. Merokok dan mengunyah tembakau juga menyebabkan warna pada gigi oleh karena adanya deposit atau pengumpulan nikotin pada gigi.

Gigi Sihat Lebih Penting

Beruntunglah anda yang mempunyai gigi dengan warna yang lebih putih. Dan anda yang mempunyai gigi yang berwarna kuning, jangan gusar karena gigi anad sebenarnya tidak lebih buruk dari yang mempunyai gigi putih. Yang paling penting ialah anda dapat menjaga kesihatan gigi dan mulut anda. Apa gunanya gigi dengan warna putih jika gigi tidak dalam keadaan sihat.


Lagi info tentang GIGI di sini.

No comments:

Post a Comment