Thursday, February 17, 2011

Harry Houdini April 6, 1874 - October 31, 1926

Tulisan ini didasarkan terutama pada bahan yang disediakan dalam biografi Harry Houdini oleh Adam Woog (Lucent Books, 1995).
Awal Hidup
Sepanjang hidupnya, Harry Houdini menyatakan bahawa ia lahir April 6, 1874 di Appleton, Wisconsin. Bahkan, ia dilahirkan dengan nama Ehrich Weisz pada tarikh 24 Mac 1874, di Budapest, Hungary. Ayahnya adalah Mayer Samuel Weisz, seorang guru agama, yang pertama isterinya telah meninggal saat melahirkan. Ehrich adalah anak dari isteri keduanya, Cecilia Steiner. Berapa banyak anak-anak pasangan itu tidak jelas, walaupun enam dari anak-anak mereka selamat sampai dewasa. Berharap untuk kehidupan yang lebih baik bagi keluarganya, Mayer berpindah ke Amerika dan menukar ejaan nama terkini ke Weiss. Melalui seorang teman, dia mendapatkan pekerjaan melayani sebagai rabi ke jemaat Yahudi kecil di Appleton, dengan gaji tahunan $ 750. Keluarganya diyakini sudah mengikuti dia ke Amerika pada tahun 1876, ketika Ehrich masih balita. Cerita sihir Ehrich melakukan dan trik melarikan diri sementara di Appleton tidak pernah disahkan. Ibunya menyatakan bahawa sebagai seorang anak ia belajar untuk membuka peti terkunci untuk mendapatkan kuih dan gula-gula dia dipanggang, tapi mungkin cerita legenda lebih dari kenyataan.
pandangan agama Mayer Weiss dianggap kuno oleh jemaat Appleton dan selepas beberapa tahun ia dipecat dari jawatannya. Keluarganya berpindah ke Milwaukee ketika Ehrich sekitar lapan, tapi kali ini sukar. Dari usia muda, Ehrich menjual akhbar dan mewarnakan kasut untuk membantu menyokong keluarga. Ketika tidak bekerja, Ehrich terlibat dalam kegiatan olahraga dan stunts akrobatik dipraktikkan. Ehrich mendakwa 28 Oktober 1883 sebagai tarikh penampilan pertama di hadapan penonton. Sembilan tahun dilakukan pada trapeze bergantung dari pohon sambil mengenakan kaus kaki merah yang dibuat oleh ibunya. Dia ditagih dirinya sebagai "Ehrich, Putera Air."
Pada usia 12, Ehrich lari dari rumah dengan melompat kereta barang. Kereta membawanya ke Kansas City, tapi di mana lagi ia mungkin telah pergi, dan apa yang dia lakukan selama waktu itu, tidak diketahui. Setahun kemudian ia kembali bergabung dengan keluarganya, sekarang tinggal di New York City namun masih berjuang untuk bertahan hidup. Ehrich terus bekerja di berbagai pekerjaan, termasuk messenger, pemotong tali leher, dan pembantu jurugambar. Pada sekitar waktu ini, Ehrich dan adiknya Theo mulai mengejar minat dalam sihir. idola Ehrich adalah penyihir besar Perancis Robert-Houdin. Ketika Ehrich mulai melakukan sihir sebelum kumpulan-kumpulan kecil, ia menambah sebuah "i" di akhir nama pahlawan-nya dan menyebut dirinya "Houdini." The "Harry" kemungkinan besar adalah seorang versi Amerika-nya nickname Ehrie masa kanak-kanak.
Profesional kerjaya
Harry Houdini memulakan kerjaya profesionalnya pada usia 17 melakukan sihir menunjukkan sebelum kumpulan-kumpulan awam, dalam ruangan muzik, di sideshows, dan di New York taman hiburan Coney Island, di mana ia kadang-kadang dilakukan 20 menunjukkan setiap hari. Untuk sementara waktu dia bekerja dengan Theo saudaranya sebagai The Brothers Houdini. Hal ini berubah ketika Harry bertemu Beatrice Raymond, seorang penyanyi remaja dan penari yang juga cuba kerjaya di bisnis persembahan. Harry dan Bess berkahwin pada tahun 1894 dan Bess bergabung dengan bertindak sebagai rakan kongsi baru Harry. (Theo memulakan kerjaya solo sebagai pesulap dengan nama Hardeen.) Harry dan Bess tetap setia sahabat selama sisa hidupnya. Dia bergantung pada dia untuk merawat dia dan menangani keperluan hidup. Harry memberinya kredit untuk berjaya, dan mengembangkan kebiasaan menulis surat cinta padanya setiap hari.
Pada tahun 1895, yang Houdinis bergabung dengan Wales Brothers Circus selama enam bulan. Harry melakukan sihir, Bess bernyanyi dan menari, dan bersama-sama mereka melakukan trik yang disebut "Metamorfosis," di mana mereka beralih tempat di Bagasi dikunci. Tidak puas hati dengan skala kecil bertindak, Harry terus bekerja pada trik baru dan untuk mengembangkan suara yang bercakap dan kecekapan memainkan persembahan. Dia juga menjadi ahli di gari. Tiba di sebuah bandar baru, Houdini akan mendakwa kemampuan untuk melarikan diri dari borgol yang disediakan oleh polis tempatan. lolos mudah-Nya diberikan publisiti yang sangat baik untuk menunjukkan nya. Houdini menawarkan $ 100 untuk siapa saja yang disediakan gari dari mana ia tidak dapat melarikan diri, tapi ia tidak pernah perlu membayar. Melalui lolos yang semakin kompleks dan penggunaan cerdas tentang publisiti, Houdini menjadi yg terkenal di litar vaudeville, bermain di bandar-bandar di seluruh negeri. Tidak puas hati dengan kemasyhuran peringkat rendah, bagaimanapun, Houdini memutuskan untuk berjudi dengan mengambil tindakan ke Eropah.
Pada tahun 1900, Harry dan Bess belayar ke Inggeris tanpa tempahan dan hanya cukup wang untuk bertahan hidup seminggu. Houdini boleh mendapatkan pertunangan di sebuah teater di London, namun terobosan itu datang ketika ia berhasil mendobrak bebas selepas melilit tiang dan diborgol di Scotland Yard. Publisiti dari melarikan diri yang menyebabkan teater untuk melanjutkan tempahan Houdini. kemasyhuran-Nya dengan cepat menyebar dan akhirnya ia bermain di sana selama enam bulan. Pertunangan terjual habis dengan cepat diikuti di Jerman dan kemudian di seluruh Eropah. Mana pun ia pergi, Houdini dipanggil polis tempatan untuk menahannya, tetapi ia terus-menerus bingung pihak berkuasa dan melarikan diri. Untuk meningkatkan publisiti, ia juga melompat ke sungai saat diborgol dan dirantai. Membiarkan ketegangan untuk membina, Houdini tetap air lama setelah banyak pengamat yakin ia tidak boleh bertahan hidup, hanya untuk bertumbuh, melambaikan rantai di atas kepalanya.
Pada saat Houdini kembali ke Amerika Syarikat pada tahun 1905, dia adalah seorang selebriti antarabangsa. Di antara stunts dilakukan untuk menerbitkan penampilan Amerika-nya, Houdini melarikan diri dari sel penjara yang memegang pembunuh Presiden James Garfield, menggeliat dari jaket sementara menggantung terbalik, dan mematahkan bebas dari sebuah bungkusan peti yang telah dipaku dan terbenam di bawah air. kecekapan memainkan pertunjukan ini juga diperluas untuk bertindak nya. Sebagai ciri-ciri biasa dari penampilannya, Houdini adalah dibelenggu dan diturunkan menjadi susu kebesaran dapat diisi dengan air dan kemudian disembunyikan oleh tirai. Walaupun ia biasanya dapat melarikan diri dalam tiga minit, Houdini sering tinggal di balik tirai sampai setengah jam, membuat ulang nya-penampilan semua lebih dramatik. Pada satu kesempatan di Inggeris, Houdini dibenarkan susu bisa untuk diisi dengan bir daripada air. Sebagai seseorang yang tidak pernah minum alkohol, Houdini tidak digunakan untuk kesan daripada bir dan harus ditarik ke tempat yang selamat oleh pembantu-pembantunya. Ini adalah salah satu kegagalan langka nya.
Houdini Man
Houdini mampu melakukan prestasi yang sulit dengan tetap dalam keadaan fizikal dan mental yang sangat baik. Dia mendorong dirinya sendiri tanpa henti. Untuk mengembangkan kapasitinya untuk menahan nafas, Houdini memasang tab mandi kebesaran di rumah sehingga dia boleh berlatih secara teratur. Melalui latihan yang menyeluruh, ia menggunakan tangan kirinya mampu hampir serta kanannya. Sedangkan santai berbual dengan rakan-rakan, ia akan melakukan kad dan trik koin tanpa melihat tangannya, atau knot dasi dan membuka dalam potongan tali dengan kakinya. Bertekad untuk tetap berada di atas bidang hiburan, teknik Houdini halus ia sudah menguasai dan terus dikembangkan baru dan lebih berani keluar.
Ketika reputasinya berkembang, Houdini diandaikan peranan kepimpinan di antara para penyihir lain. Ia menjabat sebagai presiden Society of American Magicians dan mendirikan Magician's Club di London. Houdini adalah murah hati dengan penyihir lain, tetapi iri siapa saja yang cuba untuk meniru escapes nya. Dia menulis buku dan artikel majalah yang mengungkap beberapa trik sulap yang sederhana, tapi hati-hati menjaga rahsia sendiri. Walaupun dikenali ramah dan hangat, Houdini mempunyai ego besar, bisa sensitif dan kecil pada waktu, dan sering dipaparkan penggoda volatile untuk pembantu-pembantunya.
Pada 1909, hanya enam tahun selepas Wright bersaudara membuktikan bahawa penerbangan manusia adalah mungkin, Houdini menjadi terpesona dengan kapal terbang. Dia membeli pesawat sendiri, dan belajar memandu kereta hanya untuk mendapatkan ke lapangan terbang lebih cepat. Pada 1910, ia menjadi orang pertama yang berjaya terbang pesawat di Australia. Setelah penerbangan itu, bagaimanapun, bunga nya berakhir dan dia tidak pernah dipandu kapal terbang atau memandu kereta lagi. Houdini juga seorang kolektor besar, dengan banyak koleksi kunci, memorabilia ajaib, tanda tangan, barang-barang sejarah dan, terutama, buku. Houdini mengumpulkan begitu banyak buku yang ia menyewa seorang pustakawan penuh masa untuk merawat mereka, dan bepergian dengan beratus-ratus sekaligus.
Ketika Amerika memasuki Perang Dunia Pertama pada tahun 1917, Houdini cuba mendaftarkan diri di tentera, tetapi ditolak kerana terlalu tua di usia 43. Tidak dapat melawan, Houdini preformed menunjukkan perkhidmatan percuma untuk laki-laki, di mana ia akan menghasilkan buah dolar lima emas dari udara dan melemparkan mereka ke penonton. Dia mengaku telah diedarkan $ 7,000 dengan cara itu. Houdini juga menyelenggarakan menunjukkan menyokong Liberty Obligasi untuk membantu pembiayaan perang.
Setelah perang, Houdini menjadi seorang pelakon, muncul dalam siri 13-bahagian filem bisu berjudul The Master of Misteri. Siri ini cukup berjaya yang Houdini dipekerjakan untuk membuat dua filem. Ketika filem-filem dilakukan buruk di box office, Houdini menyalahkan syarikat filem dan memutuskan untuk membuat filem sendiri. Ia membentuk sebuah syarikat pengeluaran dengan saudaranya Theo, dan dikendalikan setiap aspek seterusnya dua filem, The Man dari luar dan Haldane dari Secret Service. Seperti filem sebelumnya, mereka menampilkan stunts berani dan lolos, tetapi juga seperti filem sebelumnya, mereka tidak berjaya. Walaupun beberapa dari urutan tindakan yang mendebarkan, pengkritik menyerlahkan adegan kayu Houdini mencintai akting dan tidak berkesan. Dia begitu malu kerana harus mencium wanita lain paparan bahawa ia memberi isterinya lima dolar setiap kali dia melakukannya. Menerima kekalahan, Houdini menyerah pada perniagaan filem.
Bila tidak keluar, Harry dan Bess tinggal di sebuah rumah besar yang mereka beli di New York. Pasangan ini tidak mempunyai anak, tetapi ibu Harry tinggal bersama mereka. Houdini sangat dekat dengan ibunya, dan kematiannya pada tahun 1913 adalah tragedi terbesar dalam hidupnya. Untuk minggu selepas kematiannya, ia melakukan lawatan hampir setiap hari ke pemakaman, kadang-kadang tergeletak di kuburan untuk bercakap padanya. "Ibuku adalah segalanya bagi saya," katanya dalam pidato kepada Magician's Club. "Nampaknya akhir dunia ketika dia dibawa dari saya ... Semua keinginan untuk terkenal dan kaya telah pergi dari saya. Aku sendirian dengan penderitaan pahit saya ... "Akhirnya, Houdini boleh kembali bekerja, tetapi ia terus meratapi ibunya selama sisa hidupnya.
Ilmu wasitah
Sebahagian sebagai akibat kematian ibunya, Houdini diperpanjang minat awal spiritualisme, kemampuan apa yang dipanggil untuk berkomunikasi dengan orang mati. Houdini ingin percaya bahawa komunikasi seperti itu mungkin, tapi setelah bertahun-tahun melakukan sihir, ia akrab dengan kaedah yang digunakan oleh spiritualis palsu untuk menipu masyarakat. Melewatkan kesempatan yang lebih baik-membayar, Houdini kuliah tentang masalah spiritualis palsu dan membuka kedok banyak di bandar-bandar yang ia kunjungi. Dalam tindakannya, Houdini menunjukkan banyak trik yang digunakan oleh spiritualis dan menulis sebuah buku laris, A Magician antara Roh, yang terperinci tipuan mereka. Houdini mempunyai tawaran berdiri sebanyak $ 10,000 untuk siapa saja yang bisa menghasilkan kesan psikologi yang tidak boleh direproduksi dengan cara alami, tapi tidak ada yang pernah menerima wang tersebut. Houdini sehingga sangat menentang spiritualis palsu bahawa ia bersaksi terhadap mereka di hadapan jawatankuasa Kongres. "Tolong memahami bahawa, dengan tegas, saya tidak menyerang agama," katanya. "Saya menghormati setiap orang percaya sejati dalam spiritualisme atau agama lain ... Tapi hal ini mereka sebut spiritualisme, di mana sebuah intercommunicates menengah dengan orang mati, adalah penipuan dari awal sampai akhir ... Dalam tiga puluh lima tahun, saya tidak pernah melihat satu asli menengah. "
Kerana minatnya pada spiritualisme, Houdini mengembangkan persahabatan dengan Sir Arthur Conan Doyle, penulis cerita Sherlock Holmes, yang sangat percaya pada spiritualisme. Conan Doyle yakin bahawa kekuatan psikis Houdini membolehkan anda melakukan lolos menakjubkan, dan menolak untuk menerima penolakan Houdini dan penjelasan. Akhirnya ketidaksetujuan mereka atas spiritualisme dan kemampuan psikis menyebabkan suatu kerenggangan. persahabatan itu berakhir apabila mereka saling menyerang secara terbuka.
The Last Days
Pada musim gugur 1926, Houdini mengambil sebuah acara baru di jalan. Itu adalah, rumit prestasi dua setengah jam, memerlukan Houdini untuk berada di pentas hampir sepanjang masa. Acara ini memaparkan sihir, sebuah spiritualisme bahagian membongkar, dan keluar dari peti mati dan air China penyeksaan, yang telah menjadi salah satu aksi Houdini paling terkenal. Dalam air China penyeksaan melarikan diri, tangan dan kaki Houdini diikat dan ia diturunkan, terbalik, ke dalam tangki gelas diisi dengan air, yang kemudian tertutup rapat. Pada pertengahan Oktober, tur mengambil giliran yang buruk di Providence, Rhode Island ketika Bess dikontrak kes keracunan makanan. Walaupun kehadiran seorang jururawat, Houdini sangat bimbang tentang isteri dan tetap terjaga sepanjang malam di sisinya. Pada saat mereka tiba di pemberhentian berikutnya, Albany, New York, Houdini telah pergi tiga malam tanpa tidur, rehat satu-satunya berasal dari tidur siang singkat. Kemudian, selama acara Albany, rangka memegang kakinya di tempat untuk air China penyeksaan tersentak, menyebabkan pergelangan kakinya patah. Digunakan untuk tampil dengan kecederaan kecil, Houdini menolak rawatan perubatan dan berkeras untuk menyelesaikan acara ini, tapi terjaga sepanjang malam dari rasa sakit. Tur tetap meneruskan ke perhentian seterusnya di Montreal, Kanada.
Mengabaikan nasihat doktor untuk tinggal dari kakinya, Houdini menempel jadwalnya, termasuk kuliah di McGill University. Sementara di sana, Houdini bertemu dengan seorang mahasiswa seni yang disajikan dengan sketsa ia telah melarikan diri dari seniman besar. Houdini menjemput pelajar untuk mengunjunginya backstage sebelum prestasi sore dari acara itu. Keesokan harinya, pelajar dan dua rakan-rakan berbual dengan Houdini di kamar ganti ketika salah satu pelajar, seorang peninju amatur, bertanya apakah benar bahawa Houdini bisa menahan pukulan apapun ke atas tubuhnya di atas pinggang, termasuk wajahnya. Houdini mengakui bahawa hal itu benar dan, meskipun keadaan lemah itu kerana kecederaan dan kurang tidur, memberikan izin pelajar untuk mencobai Dia. Houdini mulai bangkit dari sofa tempat dia duduk, tapi sebelum dia punya masa untuk mengencangkan otot-otot perutnya, pelajar meninjunya tiga kali di perut. Houdini jatuh kembali di sofa, wajahnya putih. Walaupun kesakitan, Houdini dilakukan menunjukkan bahawa petang. Rasa sakit itu lebih buruk di malam hari, tetapi Houdini tidak mahu berunding dengan doktor.
Keesokan harinya, 24 Oktober, walaupun menggigil dan berpeluh, Houdini dilakukan dua menunjukkan lebih sebelum syarikat pindah ke Detroit, Michigan. Sesampai di sana, Houdini akhirnya melihat seorang doktor, yang mendesak bahawa ia akan segera pergi ke rumah sakit. Houdini menolak dan, walaupun suhu 102, kemudian memberikan prestasi biasa malam itu. Hanya selepas menyelesaikan acara itu Houdini akhirnya bersetuju untuk masuk rumah sakit. Ketika doktor dikendalikan, mereka mendapati bahawa usus buntu nya pecah, menyebabkan peritonitis, penyakit yang biasanya berakibat fatal di usia ini sebelum pembangunan antibiotik. operasi lain yang kemudian dilakukan, tetapi Houdini diberi sedikit harapan untuk bertahan hidup. Bess Sementara itu, masih menderita daripada keracunan makanan, pemeriksaan ke rumah sakit yang sama. Percaya dia hampir mati, Houdini dilaporkan berkongsi mesej rahsia dengan Bess untuk digunakan sebagai bukti bahawa dia berkomunikasi dengan dia dari kubur. Dia akan tahu itu benar-benar jika dia mendengar kata-kata "Rosabelle, percaya." "Rosabelle" adalah nama sebuah lagu yang Bess telah dinyanyikan di Coney Island pada tempoh ketika ia bertemu Houdini.
Houdini saudara Theo berada di sisinya ketika Houdini mengucapkan kata-kata terakhirnya: "Aku lelah berjuang ... saya kira hal ini akan mendapatkan saya." Harry Houdini meninggal dunia pada sore hari Halloween, 31 Oktober 1926.
pemakaman Houdini berlangsung di New York City, di mana ribuan pelayat berbaris di jalan-jalan prosesi pemakaman berlalu. Seorang wakil dari Society of American Magicians memecahkan kayu dalam perkhidmatan, mulai tradisi baru yang telah digunakan bagi ahli Masyarakat sejak itu. Houdini dimakamkan di Pemakaman Machpelah di Long Island, New York, di samping orang tuanya. Di bawah kepalanya ditempatkan bantal yang berisi surat-surat ibunya.
Houdini koleksi lebih daripada 5,000 buku-buku itu diwariskan ke Perpustakaan Kongres. Saudaranya Theo menerima sebahagian besar peralatan sihir dan memorabilia. Theo terus bekerja sebagai pesulap dengan nama Hardeen, ia meninggal pada tahun 1945. Sebahagian besar real Houdini pergi ke Bess, yang, selepas membayar hutang yang luas Houdini, sudah cukup untuk hidup selesa. Selama bertahun-tahun Bess cuba untuk contact Houdini melalui pemanggilan arwah pada hari ulang tahun kematiannya, namun meninggal dunia pada tahun 1943 tanpa berjaya.